در سال 1265 قمری که یکی گنبدهای شبستان مسجد فرو سرازیر شد ، داود پاشا روضه خوان الحرم طومار ئی به عبدالمجید عثمانی نگاشت ؛ بهاین مضمون که حدود 4قرن از بنای مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله و سلم) می گذرد و آنچه که از مجال قایتبای و سلاطین عثمانی شکل پذیرفته ، رو به فرسودگی نهاده . بنای مسجد از نهاد و شالوده به نوسازی و یا این که گسترش موردنیاز مستلزم میباشد .
عبدالمجید عثمانی مصمم به مرمت مسجد ، گروهی از معماران و مهندسان و هنرمندان را با وسایل پک پذیرایی ترحیم مشهد و ابزار بدون نقص ، عازم مدینه نمود تا آنچه که لازمه این تجدید بنا است ، اجراکننده شوند .
به هرحال مهندسان رخنه ، بعداز استیناف احوال بنای مسجد ، اینگونه نظر داراهستند که بایستی در ردیف های مسجد تغییراتی حاصل خواهد شد . اما مشایخ مدینه با این توصیه به دلیل آنکه وضع ردیف های سنگی دقیقاً در جای ردیف هایی می باشد که محمد پیامبر الله (صلی الله علیه وآله و سلم) آنرا برپا ساخته بود. مخالفت و نهی کردن جدی کردند و این شغل آنان کاری بسیار نیکو و اصولی بوده می باشد چون چنانچه مکان ردیف ها تغییر میکرد کلیه منابع تاریخی و روایات موجود در وصف جنبه های شرعی – تاریخی بنای مسجد فرستاده اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) از آغاز تا قرن ها آجل نا مفهوم و تشخیص و تطبیق با حال و روز سازه می شد و این اوضاع روش تفحص را بر تمامی پژوهندگان تاریخ مدینه مسدود می نمود.
از این روی پیشرفت مسجد را از جانب شرق حجره ها آغاز کردند. بهاین نحو که در حین جنوب به شمال مناره رئیسه تا رکن مخزن الاغوات عرضی نزدیک به 4 یا این که 5 ذراع در حیث گرفتند و آن را عملی نمودند .
در سال 1265 قمری که یکی گنبدهای شبستان مسجد فرو سرازیر شد ، داود پاشا روضه خوان الحرم طومار ئی به عبدالمجید عثمانی نگاشت ؛ بهاین مضمون که حدود 4قرن از بنای مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله و سلم) می گذرد و آنچه که از مجال قایتبای و سلاطین عثمانی شکل پذیرفته ، رو به فرسودگی نهاده . بنای مسجد از نهاد و شالوده به نوسازی و یا این که گسترش موردنیاز مستلزم میباشد .
عبدالمجید عثمانی مصمم به مرمت مسجد ، گروهی از معماران و مهندسان و هنرمندان را با وسایل پک پذیرایی ترحیم مشهد و ابزار بدون نقص ، عازم مدینه نمود تا آنچه که لازمه این تجدید بنا است ، اجراکننده شوند .
به هرحال مهندسان رخنه ، بعداز استیناف احوال بنای مسجد ، اینگونه نظر داراهستند که بایستی در ردیف های مسجد تغییراتی حاصل خواهد شد . اما مشایخ مدینه با این توصیه به دلیل آنکه وضع ردیف های سنگی دقیقاً در جای ردیف هایی می باشد که محمد پیامبر الله (صلی الله علیه وآله و سلم) آنرا برپا ساخته بود. مخالفت و نهی کردن جدی کردند و این شغل آنان کاری بسیار نیکو و اصولی بوده می باشد چون چنانچه مکان ردیف ها تغییر میکرد کلیه منابع تاریخی و روایات موجود در وصف جنبه های شرعی – تاریخی بنای مسجد فرستاده اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) از آغاز تا قرن ها آجل نا مفهوم و تشخیص و تطبیق با حال و روز سازه می شد و این اوضاع روش تفحص را بر تمامی پژوهندگان تاریخ مدینه مسدود می نمود.
از این روی پیشرفت مسجد را از جانب شرق حجره ها آغاز کردند. بهاین نحو که در حین جنوب به شمال مناره رئیسه تا رکن مخزن الاغوات عرضی نزدیک به 4 یا این که 5 ذراع در حیث گرفتند و آن را عملی نمودند .