کنیسه حییم یکی اثر ها تاریخی کشور ایران پک پذیرایی ترحیم مشهد میباشد که از اولی کلیمیان مستقر شهر طهران به یادگار باقیمانده میباشد. کنیسه حیم طهران اولین عبادتگاه یهودیان طهران از کنیسه های کشورایران فارغ محله یهودیها میباشد. بعداز نقل جای یهودیان به نقاط متفاوت شهر طهران، دیگر کنیسه های طهران یکیاز بعد از دیگری تاسیس شدند. بازدید از کنیسه های طهران مانند دیگر عبادتگاههای مذهب ها متعدد، حالت خاص خویش را داراست. اکثر وقت ها این اماکن مذهبی از حضور بازدیدکنندگان هنگام برگزاری مراسم دعا و نیایش نهی کردن مینمایند. فرق کلیسا و کنیسه دراین مورد خاص شاید صرفا در طی برگزاری مراسم دعا باشد. ما دراین مقاله آغاز اطلاعاتی در زمینه ی تاریخچه حضور یهودیان در طهران و معماری کنیسه های طهران ارائه میکنیم. بعداز آن به معرفی کنیسه حیم و موقعیت بازدید از کنیسه حیم می پردازیم. در پایان نیز معرفی کوتاهی از سایر کنیسه های طهران خواهیم داشت.
عکس کنیسه حییم
تاریخچه کلیمیان کشور ایران
نظارت تاریخچه سکونت کلیمیان در جمهوری اسلامی ایران علامت میدهد یک کدام از اولی تیمهای کلیمی جمهوری اسلامی ایران در شهر طهران بومی شدند. حوزه عودلاجان در ارگ قدیم طهران اولی محله سکونت کلیمیان بوده میباشد. این اشخاص در نزدیکی خیابان سیروس و قربت درمانگاه سپیر بومی بودند. گفته میشود در آن زمان هیچیک از اشخاص کلیمی، فارغ این محدوده مستقر نمیشدند. این اشخاص همچون دیگر قشرها مذهبی همواره در ادامه مکانی برای عبادت خویش بودند. عبادتگاه کلیمیان “کنیسه” یا این که “کنیسا” اسم داراست.
درون کنیسه حییم
فرق کلیسا و کنیسه چیست؟
در اماکن مذهبی فرق کلیسا و کنیسه تفاوت دو مذهب با اداب و رسوم متعدد میباشد. کلیسا عبادتگاه مسیحیان و کنیسه عبادتگاه یهودیان میباشد. به تبع تفاوت در باورها و آئینهای مذهبی مسیحیت و یهودیت، معماری عبادتگاه آن ها نیز تفاوت داراست. مهمترین تفاوت کلیسا و کنیسه یقین مردمانی میباشد که برای عبادت بدین اماکن مراجعه مینمایند. وگرنه از دید مفهومی ماهیت کلیسا و کنیسه و حتی مسجد یکسان میباشد و هر سه مکانی برای عبادت محسوب میگردند.
تاریخچه کنیسه حییم
کنیسه حیم که به طور “حیّم”، “حییم” و “حئیم” نیز خوانده میگردد یادگاری از روزگار قاجار میباشد. آنطور که شواهد تاریخی علامت می دهد این سازه در مسافت سالهای ۱۲۹۰-۱۲۸۵ هجری خورشیدی تاسیس گردیدهاست. دو نفر از اشخاص سرشناس کلیمی به اسمهای اسحاق مردخای(اسحق مرادف) و اسحق درستی، بنای این عبادتگاه را تاسیس کردند. این اشخاص که از تاجران و بازرگانان بودند بعد از مسافرت به اروپا و مشاهده تجهیزات کلیمیان تصمیم گرفتند از محدوده یهودیان در ناحیه عودلاجان بیرون شوند. آنان زمینی به حجم ۱۰۰۰ متر مربع در خیابان سی تیر خریداری کردند. بعداز این مبادرت دیگر یهودیان نیز به ندرت به خیابانهای حافظ، روحانی هادی و میدان حسن آباد طهران نقل جای کردند.
کنیسه حییم یکی اثر ها تاریخی کشور ایران پک پذیرایی ترحیم مشهد میباشد که از اولی کلیمیان مستقر شهر طهران به یادگار باقیمانده میباشد. کنیسه حیم طهران اولین عبادتگاه یهودیان طهران از کنیسه های کشورایران فارغ محله یهودیها میباشد. بعداز نقل جای یهودیان به نقاط متفاوت شهر طهران، دیگر کنیسه های طهران یکیاز بعد از دیگری تاسیس شدند. بازدید از کنیسه های طهران مانند دیگر عبادتگاههای مذهب ها متعدد، حالت خاص خویش را داراست. اکثر وقت ها این اماکن مذهبی از حضور بازدیدکنندگان هنگام برگزاری مراسم دعا و نیایش نهی کردن مینمایند. فرق کلیسا و کنیسه دراین مورد خاص شاید صرفا در طی برگزاری مراسم دعا باشد. ما دراین مقاله آغاز اطلاعاتی در زمینه ی تاریخچه حضور یهودیان در طهران و معماری کنیسه های طهران ارائه میکنیم. بعداز آن به معرفی کنیسه حیم و موقعیت بازدید از کنیسه حیم می پردازیم. در پایان نیز معرفی کوتاهی از سایر کنیسه های طهران خواهیم داشت.
عکس کنیسه حییم
تاریخچه کلیمیان کشور ایران
نظارت تاریخچه سکونت کلیمیان در جمهوری اسلامی ایران علامت میدهد یک کدام از اولی تیمهای کلیمی جمهوری اسلامی ایران در شهر طهران بومی شدند. حوزه عودلاجان در ارگ قدیم طهران اولی محله سکونت کلیمیان بوده میباشد. این اشخاص در نزدیکی خیابان سیروس و قربت درمانگاه سپیر بومی بودند. گفته میشود در آن زمان هیچیک از اشخاص کلیمی، فارغ این محدوده مستقر نمیشدند. این اشخاص همچون دیگر قشرها مذهبی همواره در ادامه مکانی برای عبادت خویش بودند. عبادتگاه کلیمیان “کنیسه” یا این که “کنیسا” اسم داراست.
درون کنیسه حییم
فرق کلیسا و کنیسه چیست؟
در اماکن مذهبی فرق کلیسا و کنیسه تفاوت دو مذهب با اداب و رسوم متعدد میباشد. کلیسا عبادتگاه مسیحیان و کنیسه عبادتگاه یهودیان میباشد. به تبع تفاوت در باورها و آئینهای مذهبی مسیحیت و یهودیت، معماری عبادتگاه آن ها نیز تفاوت داراست. مهمترین تفاوت کلیسا و کنیسه یقین مردمانی میباشد که برای عبادت بدین اماکن مراجعه مینمایند. وگرنه از دید مفهومی ماهیت کلیسا و کنیسه و حتی مسجد یکسان میباشد و هر سه مکانی برای عبادت محسوب میگردند.
تاریخچه کنیسه حییم
کنیسه حیم که به طور “حیّم”، “حییم” و “حئیم” نیز خوانده میگردد یادگاری از روزگار قاجار میباشد. آنطور که شواهد تاریخی علامت می دهد این سازه در مسافت سالهای ۱۲۹۰-۱۲۸۵ هجری خورشیدی تاسیس گردیدهاست. دو نفر از اشخاص سرشناس کلیمی به اسمهای اسحاق مردخای(اسحق مرادف) و اسحق درستی، بنای این عبادتگاه را تاسیس کردند. این اشخاص که از تاجران و بازرگانان بودند بعد از مسافرت به اروپا و مشاهده تجهیزات کلیمیان تصمیم گرفتند از محدوده یهودیان در ناحیه عودلاجان بیرون شوند. آنان زمینی به حجم ۱۰۰۰ متر مربع در خیابان سی تیر خریداری کردند. بعداز این مبادرت دیگر یهودیان نیز به ندرت به خیابانهای حافظ، روحانی هادی و میدان حسن آباد طهران نقل جای کردند.