سردر مسجد سید نیز دارنده کتیبه و کاشی کاری است
تزیینات سازه در مسجد سید عمدتاً مشتمل اند بر نقوش پک پذیرایی ترحیم مشهد هندسی و گیاهی، کتیبه نگاری، اسلیمی سنتی آمیخته با چشم انداز و موادسازنده انسانی و حیوانی که با سبکی واقع گرا و طبیعت گرا ایفا شدهاست.
رواقها بخش عمده تزیینات در رواقهای قوس دار مسجد سيد اصفهان کاشی کاری و خشت کاری میباشد.
تزیینات آجرکاری مسجد سيد اصفهان جزئی از زیربنای مهم این بخش میباشد که با جنبه ی کاربردی آن یار و همدم شدهاست. ولی عنصرها فقطً تزیینی این نصیب دربرگیرنده گونه های مشبک کاری در قوس ها، طاقچه ها، ستونها و کتیبه ی کوچکی به خط بنایی پررنگ یار با کاشی های معقلی و هفت رنگ میباشد.
کاشی معقلی های مسجد سید
در یکی طاقچه رو به تراس مکتب در تزیینات آن از کاشی های معقلی مشکی، آبیرنگ و خاکی پرنور مصرف شده میباشد.
در راءس این تاثیر، کاشی های مشکی با خط بنایی نامهای «محمد و علی» را بر موضوع خاکی رنگ آجرها نقش زده اند.
درپی ی این طرح خطوط مشکی و آبیرنگ، گره چین ها و گونه های هندسی پدید آورده اند. در چهار کناره تاثیر نیز واژه و کلمه «علی» به خط بنایی با کاشی مشکی تکرار گردیدهاست. در تک تک تاثیر قطعات آجری هم سطح با کاشی ها، تحت عنوان موضوع به عمل رفته اند.
کاشی نقش پر رنگ در مسجد سید اصفهان
در یکیاز محراب های حیاط جنوبی مسجد سيد قطعه ای از کاشی کاری های نقش پررنگ مراعات می گردد.
دراین تاثیر کتیبه نقش پررنگ ای مشتمل بر عبارت «يا الله يا مجيب الدعوات» به خط نستعلیق رنگ زرد بر موضوع صورتی شغل گردیده که فضا آن را کادر هشت ضلعی قرمز رنگ مشبک با خطوط پیرامونی آبی رنگ فرا گرفته میباشد.
گل و بونه های پررنگ ای به رنگ های متفاوت و قضیه آبیرنگ بدور تا به دور این کتیبه را پوشانده اند. دست اندرکاران مختلفی هم زیرا سرعت اجرای فعالیت و استعمال از لعاب نامرغوب درین قطعه و اثرها شبیه موجب داخل شدن جراحت های دورازشوخی به فعالیت گردیدهاست
کاشی معرق
این نوع از کاشی عمدتاً در بخش های متفاوت تراس مسجد سید به عمل رفته میباشد.
قطعات خرد کاشی های زردرنگ، آبیرنگ، سپید و سیاه، در کنار هم با نظامی بدیع و خلق کننده چیده گردیده اند.
رنگ آبیرنگ تحت عنوان مسئله به عمل رفته و بر روی آن دوایر سیاه و سپید شمسه های کوچکی را تولید کرده اند.
طرز ی توزیع رنگ ها در فضای این لوح، گردشی همیشگی و یکنواخت را به کاربر القا می نماید.
از سوی دیگر هم جواری این قطعه معرق با کاشی های معقلی موجب گردیده کهاین تاثیر دیده گیر خیس گردیده و هم اکنون و هوایی قدسی به تزیینات این قسمت از سازه بدهد. به کار گیری از گونه های کاشی های هفت رنگ، معقلی و معرق در کنار هم در مسجد سید اصفهان عمومیت داراست.
سردر مسجد سید نیز دارنده کتیبه و کاشی کاری است
تزیینات سازه در مسجد سید عمدتاً مشتمل اند بر نقوش پک پذیرایی ترحیم مشهد هندسی و گیاهی، کتیبه نگاری، اسلیمی سنتی آمیخته با چشم انداز و موادسازنده انسانی و حیوانی که با سبکی واقع گرا و طبیعت گرا ایفا شدهاست.
رواقها بخش عمده تزیینات در رواقهای قوس دار مسجد سيد اصفهان کاشی کاری و خشت کاری میباشد.
تزیینات آجرکاری مسجد سيد اصفهان جزئی از زیربنای مهم این بخش میباشد که با جنبه ی کاربردی آن یار و همدم شدهاست. ولی عنصرها فقطً تزیینی این نصیب دربرگیرنده گونه های مشبک کاری در قوس ها، طاقچه ها، ستونها و کتیبه ی کوچکی به خط بنایی پررنگ یار با کاشی های معقلی و هفت رنگ میباشد.
کاشی معقلی های مسجد سید
در یکی طاقچه رو به تراس مکتب در تزیینات آن از کاشی های معقلی مشکی، آبیرنگ و خاکی پرنور مصرف شده میباشد.
در راءس این تاثیر، کاشی های مشکی با خط بنایی نامهای «محمد و علی» را بر موضوع خاکی رنگ آجرها نقش زده اند.
درپی ی این طرح خطوط مشکی و آبیرنگ، گره چین ها و گونه های هندسی پدید آورده اند. در چهار کناره تاثیر نیز واژه و کلمه «علی» به خط بنایی با کاشی مشکی تکرار گردیدهاست. در تک تک تاثیر قطعات آجری هم سطح با کاشی ها، تحت عنوان موضوع به عمل رفته اند.
کاشی نقش پر رنگ در مسجد سید اصفهان
در یکیاز محراب های حیاط جنوبی مسجد سيد قطعه ای از کاشی کاری های نقش پررنگ مراعات می گردد.
دراین تاثیر کتیبه نقش پررنگ ای مشتمل بر عبارت «يا الله يا مجيب الدعوات» به خط نستعلیق رنگ زرد بر موضوع صورتی شغل گردیده که فضا آن را کادر هشت ضلعی قرمز رنگ مشبک با خطوط پیرامونی آبی رنگ فرا گرفته میباشد.
گل و بونه های پررنگ ای به رنگ های متفاوت و قضیه آبیرنگ بدور تا به دور این کتیبه را پوشانده اند. دست اندرکاران مختلفی هم زیرا سرعت اجرای فعالیت و استعمال از لعاب نامرغوب درین قطعه و اثرها شبیه موجب داخل شدن جراحت های دورازشوخی به فعالیت گردیدهاست
کاشی معرق
این نوع از کاشی عمدتاً در بخش های متفاوت تراس مسجد سید به عمل رفته میباشد.
قطعات خرد کاشی های زردرنگ، آبیرنگ، سپید و سیاه، در کنار هم با نظامی بدیع و خلق کننده چیده گردیده اند.
رنگ آبیرنگ تحت عنوان مسئله به عمل رفته و بر روی آن دوایر سیاه و سپید شمسه های کوچکی را تولید کرده اند.
طرز ی توزیع رنگ ها در فضای این لوح، گردشی همیشگی و یکنواخت را به کاربر القا می نماید.
از سوی دیگر هم جواری این قطعه معرق با کاشی های معقلی موجب گردیده کهاین تاثیر دیده گیر خیس گردیده و هم اکنون و هوایی قدسی به تزیینات این قسمت از سازه بدهد. به کار گیری از گونه های کاشی های هفت رنگ، معقلی و معرق در کنار هم در مسجد سید اصفهان عمومیت داراست.